#bedredelt – Et leverandørdrevet initiativ for bedre digital samhandling i helse og omsorg

Innlegg fra Nino Lo Cascio, Tietoevry Care.

Helse og omsorgsminister Invild Kjerkol la fredag 1.mars frem det hun kaller Regjeringens viktigste plan for helse- og omsorgstjenesten; Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027. Planen fokuserer på de store utfordringene i helse og omsorg. Dårlig samhandling mellom tjenestene i sektoren er en av de største.

Den nye planen følger dermed opp rådene fra Helsepersonellkommisjonen og fokuserer spesifikt på de organisatoriske utfordringene mellom kommunal sektor og de regionale helseforetakene, og at pasienter med sammensatte behov ofte faller mellom stoler og blir en kasteball i et fragmentert system. Planen tar sikte på å løse de utfordringene helsetjenesten står overfor gjennom bedre samhandling innen helsetjenesten, bedre bruk av ressursene og innføring av nye teknologiske løsninger for å effektivisere helsetjenestene.

I fjor gikk Tietoevry Care og EG sammen om å etablere en felles arena for e-helse-leverandører som aktivt ønsker å bedre samhandlingen i norsk helse og omsorg. Vi tok utgangspunkt i et felles ønske om en praktisk realiserbar tilnærming for å bedre interoperabilitet mellom våre produkter. Vi er enige om et sett felles prinsipper som skal ligge til grunn for all vår videreutvikling for å sikre en stadig bedre digital samhandlingsevne. I tillegg fokuserer vi på nytteverdier som økte gjenbruksmuligheter for helsedata og en generelt økt åpenhet i sektoren: Steg for steg, komponent for komponent, og gjennom å konkret adressere våre felles kunders behov i felles prosjekter.

Initiativet, som vi nå har døpt #bedredelt, har vokst organisk siden oppstarten for ett år siden, og teller nå 13 av de mest sentrale e-helse-leverandørene i Norge; Nylig ønsket vi Visma, DIPS og Aidn også velkommen – og med det dekker vi de fleste delsektorer innen digital helse.

Leverandørene som stiller seg bak #bedredelt-fanen er enige om at vi nå må tenke annerledes; Alle ressurser i økosystemet – helsetjenesten, leverandører og myndigheter – må jobbe sammen for å møte de omfattende behovene vår helsetjeneste står overfor. Vi i Tietoevry ønsker å bidra til at gode pasientforløp understøttes av åpne, modulære systemer som bygges på åpne samhandlingsplattformer og internasjonale standarder.

Vi søker gjennom vår videreutvikling å finne måter å utnytte de samlede ressursene for å effektivisere verdikjedene, å gjøre mer med mindre. Vi tror her det er mye å lære for helse og omsorg fra andre sektorers digitaliseringsreiser: For eksempel innen bank & finans ser vi at standardiserte verdikjeder løpende optimaliseres med ny teknologi og digital innovasjon og at sluttkunden er vesentlig mer aktivt deltagende i prosessene. Automasjon og kunstig intelligens utnyttes for å øke kvaliteten og persontilpassingen, redusere trusler, frigjøre nye ressurser og dermed kutte stadig mer av kostnadene. Gjøre mer med mindre. Resultatet har blitt at norsk bank & finans er blant de mest effektive sektorene i verden, samtidig som de har skapt en enklere hverdag for aktørene.

Rammebetingelsene er selvsagt ganske annerledes i helse og omsorg, men vi må likevel evne å utnytte slike erfaringer fra andre sektorer, og søke tilsvarende resultater – det såkalte «Quadruple Aim».

Og vi må gjøre det raskt – før den demografiske bølgen virkelig treffer. Vi i Tietoevry Care har som ambisjon å understøtte en slik reise for å øke prosesseffektiviteten på linje med andre sektorer i samfunnet – med datadrevne e-helse-løsninger bygget for åpen samhandling. Vi mener dette er en forutsetning for en kostnadseffektiv helse- og omsorgtjeneste som har akseptable ventetider, og kan tilby gode forløp og likeverdig tilgang på helse- og omsorgstjenester for hele befolkningen.

Relevant helseinformasjon er viktig for hver enkeltaktør i disse forløpene, men enda #bedredelt.